ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΕΡΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ 2020 - Thera-Be | Κωνσταντίνος Βασιλείου
1796
post-template-default,single,single-post,postid-1796,single-format-standard,cookies-not-set,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_grid_1300,footer_responsive_adv,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-12.0.1,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.2,vc_responsive

ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΕΡΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ 2020

ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΕΡΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ 2020

 

Η Παγκόσμια Ομοσπονδία Εργοθεραπευτών (World Federation of Occupational Therapists), μέλος της οποίας είναι και ο Πανελλήνιος Σύλλογος Εργοθεραπευτών και η οποία εκπροσωπεί διεθνώς τους επαγγελματικούς Συλλόγους 80 χωρών, έχει ορίσει από το 2010 την ημέρα αυτή ως μια σημαντική ημερομηνία στο ημερολόγιο της Εργοθεραπείας, για την προώθηση, ενημέρωση, εξέλιξη και εορτασμό του επαγγέλματος σε τοπικό, εθνικό και διεθνές επίπεδο. Με αφορμή την ημέρα αυτή, ας γνωρίσουμε την επιστήμη καλύτερα:

 

  • Τι είναι η Εργοθεραπεία;

Εργοθεραπεία είναι η επιστήμη και η τέχνη που παρέχει τη δυνατότητα σε ανθρώπους όλων των ηλικιών να εμπλακούν στη ζωή, μέσω του έργου. Το ανθρώπινο έργο αφορά σε οτιδήποτε κάνει ένας άνθρωπος στην καθημερινή του ζωή (εργασία-εκπαίδευση, προσωπική φροντίδα, ψυχαγωγία-παιχνίδι). Η Εργοθεραπεία, δίνει τη δυνατότητα στους ανθρώπους να συμμετέχουν στα καθημερινά έργα της ζωής που έχουν νόημα για αυτούς, αξιοποιώντας στο μέγιστο τις δυνατότητες τους. Η Εργοθεραπεία προωθεί την υγεία, την ευεξία, την κοινωνική ένταξη. Στόχος της Εργοθεραπείας είναι ένα άτομο λειτουργικό, αυτόνομο και ικανό να πετύχει κάθε επιθυμητό στόχο.

 

  • Ποιος είναι ο ρόλος των Εργοθεραπευτών;

Οι Εργοθεραπευτές εργάζονται με άτομα κάθε ηλικίας με σωματικές, νευρολογικές, ψυχικές, αναπτυξιακές, μαθησιακές ή/και συναισθηματικές διαταραχές, τα οποία λόγω των συνθηκών του περιβάλλοντος τους, αδυνατούν να συμμετέχουν στην καθημερινή ζωή, όπως επιθυμούν. Αφού αξιολογήσουν την κατάσταση του ατόμου, θέτουν θεραπευτικούς στόχους ώστε να βοηθήσουν το άτομο να ανακτήσει, αναπτύξει ή/και να διατηρήσει τις δεξιότητές του, ώστε να είναι ανεξάρτητο και παραγωγικό, σε κάθε τομέα της καθημερινότητάς του, ή παρεμβαίνουν στο περιβάλλον ώστε να διευκολυνθεί η συμμετοχή τους.

 

  • Ποιοι είναι οι τομείς στους οποίους παρεμβαίνει η παιδιατρική εργοθεραπεία; 

Εντοπίζοντας τις δεξιότητες που δεν έχουν αναπτυχθεί ή δε συμβαδίζουν με την ηλικία του παιδιού, η παιδιατρική εργοθεραπεία παρεμβαίνει στους παρακάτω τομείς:

    • Δραστηριότητες καθημερινής ζωής: ένδυση-απόδυση, αυτοεξυπηρέτηση (προσωπική υγιεινή), σίτιση.
    • Οπτικοκινητικός συντονισμός: η ικανότητα να συγχρονίζει την οπτική πληροφορία με την κίνηση του σώματος και του χεριού, όπως η ρίψη μπάλας σε στόχο, η χρήση ψαλιδιού, μολυβιού κ.α.
    • Γνωστικές αντιληπτικές δεξιότητες: οπτική αντίληψη, βασικές έννοιες, χωρικός & χρονικός προσανατολισμός, παρατηρητικότητα, μνήμη κτλ.)
    • Αδρή κινητικότητα και συντονισμός: επιδεξιότητα άνω και κάτω άκρων, πλευρίωση, στατικός έλεγχος, ισορροπία, κινητικός σχεδιασμός και αμφίπλευρος συντονισμός.
    • Λεπτή κινητικότητα και συντονισμός: λεπτοί χειρισμοί χεριών- δακτύλων (βελτίωση στη σταθερότητα, στη δύναμη και στη θέση), γραφοκινητικές δεξιότητες.
    • Αισθητηριακές δεξιότητες: αισθητηριακή επεξεργασία και οργάνωση των ερεθισμάτων που προέρχονται από το απτικό-ιδιοδεκτικό-αιθουσαίο-οπτικό-οσφρητικό-γευστικό σύστημα.
    • Κοινωνικές δεξιότητες: βλεμματική επαφή, κανόνες, κοινωνική ανταπόκριση, συναισθηματική επαφή, δεξιότητες αλληλεπίδρασης, ακολουθία κοινωνικών κανόνων.
    • Μαθησιακές δεξιότητες: επίπεδο διέγερσης, οργάνωση της μάθησης, συγκέντρωση- προσοχή, μνήμη, μίμηση, οπτική και ακουστική αντίληψη, χωρικός και χρονικός προσανατολισμός , σχολείο – οργάνωση μελέτης.
    • Εκτελεστικές λειτουργίες: πράξη, οργάνωση, συγκέντρωση – προσοχή, μνήμη
    • Συγκέντρωση προσοχής: εστίαση προσοχής, διατήρηση προσοχής
    • Αυτορρύθμιση: διέγερση- ρύθμιση της υπερκινητικότητας, παρορμητικότητας, δυσπροσάρμοστη συμπεριφορά στη νηπιακή ηλικία.

 

  • Πότε ένα παιδί χρειάζεται Εργοθεραπεία;

Σύμφωνα με τον Αμερικανικό Σύλλογο Εργοθεραπείας, εάν το παιδί σας εμφανίζει συστηματικά τρεις (3) ή περισσότερες από τις παρακάτω δυσκολίες σε σχέση με τα αναμενόμενα ηλικιακά ορόσημα, θα πρέπει να απευθυνθείτε σε εξειδικευμένο εργοθεραπευτή για αξιολόγηση. Συνεπώς, εάν:

    • Είναι αδέξιο σε δραστηριότητες αδρής κίνησης (σκοντάφτει σε εμπόδια, δεν έχει καλή ισορροπία, πέφτει συχνά)
    • Χάνεται εύκολα σε χώρους που δε γνωρίζει καλά
    • Έχει ελαττωμένο μυϊκό τόνο, μοιάζει να είναι αδύναμο, έχει μικρή αντοχή
    • Δυσκολεύεται να υπολογίσει καλά τη θέση του σώματός του στο χώρο (χτυπάει εύκολα)
    • Δεν του αρέσει να χοροπηδά, να κάνει κούνια ούτε ο εξοπλισμός παιδικής χαράς
    • Έχει φτωχό έλεγχο στις λεπτές κινήσεις, δυσκολεύεται να ζωγραφίσει μέσα σε πλαίσιο, να κάνει παζλ, να κόψει με ψαλίδι, δεν μπορεί να χειριστεί μικρά αντικείμενα
    • Δυσκολεύεται να πιάσει σωστά το μολύβι
    • Γράφει με υπερβολική πίεση στο χαρτί ή πολύ απαλά, ο γραφικός του χαρακτήρας είναι κακός
    • Αντιστρέφει γράμματα και αριθμούς, δεν αφήνει διάστημα μεταξύ γραμμάτων και λέξεων, δυσκολεύεται να διακρίνει και να αναπαράγει γράμματα
    • Δυσκολεύεται να κατανοήσει τη δομή και το νόημα ενός παιχνιδιού
    • Σπάει συχνά τα παιχνίδια του
    • Υπάρχει εμφανής καθυστέρηση στον λόγο και στην ομιλία, δεν αρθρώνει σωστά
    • Δυσκολεύεται να ντυθεί, να φάει μόνο του, να βάλει τα παπούτσια του, να δέσει τα κορδόνια του
    • Είναι υπερκινητικό, δεν μπορεί να ησυχάσει
    • Διασπάται εύκολα η προσοχή του, ή συγκεντρώνεται υπερβολικά σε μία δραστηριότητα με αποτέλεσμα να μην μπορεί να μεταβεί σε άλλη
    • Είναι παθητικό, αποτραβηγμένο
    • Έχει δυσκολία να κάνει φίλους της ίδιας ηλικίας
    • Δεν εξερευνά το περιβάλλον
    • Αποφεύγει με ασυνήθιστο τρόπο δραστηριότητες καθημερινής περιποίησης όπως μπάνιο, χτένισμα, βούρτσισμα δοντιών, κόψιμο νυχιών
    • Δείχνει υπερευαίσθητο σε οσμές, γεύσεις, θορύβους, αγγίγματα
    • Δεν του αρέσουν οι αγκαλιές, τα φιλιά
    • Έχει δυσκολίες στον ύπνο
    • Έχει δυσκολίες στο φαγητό, λερώνεται υπερβολικά ή τρώει μόνο συγκεκριμένες τροφές/υφές
    • Χρειάζεται περισσότερη εξάσκηση από άλλα παιδιά για να μάθει καινούρια πράγματα
    • Κουράζεται εύκολα
    • Δεν ακολουθεί προφορικές οδηγίες και εντολές
    • Έχει ελαττωμένη αυτοπεποίθηση
    • Δε μιμείται
    • Δείχνει να μην ακούει όταν του μιλούν

 

Νάσια Χατζηλαζαρίδου
Εργοθεραπέυτρια BSc.|Thera-Be

 

 

 

Πηγές: Αmerican Occupational Therapy Association (AOTA)

No Comments

Post A Comment