Η θεραπεία Lego®-based αποτελεί ένα πρόγραμμα κοινωνικής ανάπτυξης για νεαρά άτομα με διαταραχή αυτιστικού φάσματος ή συναφείς δυσκολίες στην κοινωνική αλληλεπίδραση. Το πρόγραμμα αυτό αναπτύχθηκε από τον νευρολόγο Δρ. Dan LeGoff, ο οποίος παρατήρησε ότι παιδιά τα οποία δεν επικοινωνούσαν τυπικά, ξεκίνησαν να αλληλοεπιδρούν κατά την ενασχόληση με τουβλάκια Lego®. Μέσω αυτού του προγράμματος τα παιδιά συνεργάζονται ώστε να χτίσουν μαζί μοντέλα Lego® και έτσι έχουν την ευκαιρία να αναπτύξουν κοινωνικές δεξιότητες όπως εναλλαγή σειράς στη συνομιλία, συνεργασία, κοινωνική αλληλεπίδραση, αυτοπεποίθηση. Το πρόγραμμα βασίζεται στην υψηλά δομημένη, συστηματική και προβλέψιμη φύση του παιχνιδιού με Lego®. Ο παράγοντας-κλειδί αυτής της προσέγγισης είναι το κίνητρο του παιδιού, καθώς το παιχνίδι αρέσει στην πλειονότητα των παιδιών δίνοντας φυσικές ευκαιρίες για επικοινωνία και ανάπτυξη των απαραίτητων δεξιοτήτων.
Οι συνεδρίες στις οποίες πραγματοποιείται η LEGO®-based θεραπεία χαρακτηρίζονται από μεγάλη ευελιξία. Βασικός σκοπός είναι να ενθαρρύνει τα παιδιά να συνεργαστούν μεταξύ τους. Αρχικά, τα παιδιά μπορούν να αναλάβουν διάφορους ρόλους ενώ ακολουθούν παράλληλα τις οδηγίες. Τα παιδιά παρατηρούν την εικόνα που απεικονίζει το μοντέλο προς δημιουργία ενώ το καθένα έχει διαφορετικό ρόλο. Για παράδειγμα, ένα μπορεί να είναι ο μηχανικός που περιγράφει τις οδηγίες, ένα ο προμηθευτής που βρίσκει τα κατάλληλα τουβλάκια και ένα ο χτίστης που ενώνει τα κομμάτια. Τα παιδιά πρέπει να μιλούν και να αλληλοεπιδρούν μεταξύ τους ώστε να φτιάξουν το μοντέλο ενώ είναι εφικτό οι παραπάνω ρόλοι να εναλλάσσονται ώστε όλοι να κάνουν όλες τις δουλειές και όλοι να χτίσουν. Αργότερα, τα παιδιά μπορούν να σχεδιάσουν και να χτίσουν τα δικά τους μοντέλα, να δημιουργήσουν σκετσάκια ή ιστορίες μέσω σχεδιασμού και καταμερισμού εργασίας, χρησιμοποιώντας λεκτική και μη λεκτική επικοινωνία. Για την αποτελεσματική διεξαγωγή της LEGO®-based θεραπείας είναι απαραίτητη η εμπλοκή του θεραπευτή, ο οποίος καθοδηγεί και ενθαρρύνει τα παιδιά ώστε να εισάγουν και να λύσουν τα προβλήματα που προκύπτουν. Τα ενθαρρύνει σε θετικές αλληλεπιδράσεις, φροντίζει να υπάρχουν τα απαραίτητα υλικά και βρίσκει συμβιβαστικές λύσεις όταν υπάρχουν προστριβές μεταξύ των παιδιών. Μάλιστα, με τη σωστή εκπαίδευση και τους κατάλληλους πόρους, η θεραπεία βασισμένη σε LEGO® μπορεί εύκολα να εφαρμοστεί στο σχολείο, αλλά και στο σπίτι ώστε να βελτιώσει τις ζωές των παιδιών με προβλήματα κοινωνικότητας.
Η LEGO-therapy είναι πολλά παραπάνω από απλώς τρία παιδιά που χτίζουν ένα μοντέλο!
https://bricks-for-autism.co.uk/